نمایشگر ال‌ ای‌ دی (LED)

نمایشگر ال‌ای‌دی، تابلو ال‌ای‌دی یا تابلو روان نوعی صفحهٔ نمایش الکتریکی است.;که در پیام رسانی دیجیتال بکار می رود. اطلاعات، برنامه‌های تلویزیونی، منوها، تبلیغات و دیگر پیغام‌ها را می‌توان به وسیله تابلو ال ای دی نمایش داد. رسانه‌های دیجیتالی مثل ال‌ای‌دی، ال‌سی‌دی، ویدئو پروژکتور و نمایشگر پلاسما را می‌توان به عنوان صفحه نمایش دیجیتالی در محیطهای خصوصی و عمومی به کار برد.

اسکن در نمایشگر ال‌ای‌دی

نمایشگر ال‌ای‌دی کم مصرف‌تر و سردتر از سایر نمایشگرها است و در سرعت بیشتر خاموش و روشن می‌شود که به آن زمان پاسخدهی گویند. زمان پاسخدهی عبارتست از زمان روشن و خاموش شدن پس از اعمال ولتاژ الکتریکی و قطع آن. زمان پاسخدهی در لامپ‌های ال ای دی که در تابلو ال ای دی مورد استفاده است در حدود نانو ثانیه است. یعنی در حدود چند نانو ثانیه پس از اعمال ولتاژ به ال ای دی نور از سطح آن ساطع می‌شود. در سایر لامپ‌های مذکور به عنوان مثال لامپ تنگستن این زمان در حد چن میلی ثانیه است. این یعنی اینکه به محض اعمال ولتاژ نمی‌توان شاهد ساطع شدن نور از سطح این لامپ‌ها بود. لامپ‌های ال ای دی بسیار سریع اند، یعنی سریع روشن می‌شوند و سریع هم خاموش می‌شوند.

یک ال ای دی (در یک تابلو ال‌ای‌دی) دائما روشن است و ال ای دی دیگری به طور منظم باسرعت بسیار بالا در حال روشن و خاموش شدن است. تفاوت بین این دو در این است که اگر زمان سوئیچینگ یا همان زمان روسن و خاموش شدن آنقدر کم باشد که خطای دید ایجاد شود تفاوت چندانی درمیزان نور ساطع شده قابل رویت نیست.

در حالت کلی ماتریس ال ای دی آرایه‌ای چند بعدی از ال‌ای‌دی هاست. در اینجا منظور از ماتریس آرایه‌ای دو بعدی از ال ای دی هاست.

برای نمایش هر اطلاعاتی روی نمایشگر ال ای دی ماتریسی فوق می‌توان با سوئیچ ولتاژ در سطر و ستون بافاصله زمانی بسیار کم اسکن کرد.

نسبتی که در اسکن تابلو ال ای دی بیان می‌شود بیانگر ابعاد ماتریس آن تابلو ال ای دی است که روی آن اسکن می‌شود. مثلا ابعاد ماتریس در تابلو ال ای دی با اسکن ۱/۲ برابر است با ۲در۲ و در اسکن ۱/۸ برابر است با ۸در۸ در شرایط کاملا یکسان جنس ال ای دی و ولتاژ و … میزان شدت نور تابلو ال ای دی در حالت اسکن تقریبا به میزان نسبت اسکن از حالت استاتیک کمتر است. مثلا شدت نور تابلو ال ای دی استاتیک ۸ برابر نور تابلو ال ای دی اسکن ۱/۸ است.